Annonce
Erhverv

Turisme-boom sætter servicemedarbejdere i høj kurs

Esmark Feriehusudlejning beskæftiger cirka 600 servicemedarbejdere i højsæsonen, især til rengøring af de flere end 2500 sommerhuse. Der skal kæmpes for at skaffe og holde på de mange medarbejdere. Foto: Theis Poulsen/Esmark
Stigning i turisme betyder, at Esmark feriehusudlejning må gøre sig umage for at rekruttere og fastholde sine 600 servicemedarbejdere.
Annonce

SØNDERVIG: Ringkøbing-Skjern Kommune har vestjysk rekord i turistovernatning.

3,9 millioner gange lagde turister sig til at sove i 2018 i den vestjyske kommune. Og når Lalandia om et års tid forventer at kunne tage de første af 500 nye ferieboliger i Søndervig i brug, forventes kurven kun at gå én vej: Opad!

Udviklingen er naturligvis meget positiv for feriehusudlejere og virksomheder i Ringkøbing-Skjern Kommune, men området kan ende med at få lidt af et ”luksusproblem”. For er der nu også tilstrækkelig arbejdskraft til at servicere turisterne i en kommune, som i forvejen har noget nær fuld beskæftigelse?

Hos en af vestkystens største udlejere af ferieboliger, Esmark, tager man situationen alvorligt, men der bliver ikke rystet på hånden, forsikrer HR-direktør Lars Hornshøj Vestergaard.

- 500 ekstra ferieboliger lyder måske af meget, men hvis man skal sætte det i perspektiv, så råder vi i forvejen over knap 900 ferieboliger alene i Søndervig, så det er ikke noget, der river tæppet væk under os, siger han.

Let at søge job

Men han erkender gerne, at der skal kæmpes lidt mere for at finde dygtige medarbejdere og – ikke mindst – for at holde på dem.

- I højsæsonen beskæftiger vi cirka 600 servicemedarbejdere, især til rengøring. Vi har faktisk ret stor succes med rekruttere dem, typisk blot ved hjælp af et opslag på Facebook og så omtale på hjemmesiden. Jeg tror, det først og fremmest er, fordi vi har gjort det meget let at søge job hos os: Det kræver kun udfyldelse af en formular på hjemmesiden, tre enkle trin, og så har man søgt jobbet. Så vender vi hurtigt tilbage, mens ansøgeren er varm på jobbet, og vi kalder dem hurtigt ind til et introduktionsmøde og en oplæring ude i husene, så de kan komme i gang næsten med det samme, fortæller Lars Hornshøj Vestergaard og tilføjer, at jobopslag er skrevet på både dansk og engelsk, så ikke-dansktalende også let kan søge et job.

De mange servicemedarbejdere har i snit kun cirka to års anciennitet. HR-direktøren kunne godt ønske, at de ville blive ”bare lige et halvt år mere”, så Esmark gør sig umage for at blive en arbejdsplads, som man har lyst til at blive på.

- Det er først og fremmest de små ting i hverdagen, som gør forskellen. Vores instruktører gør meget ud af at anerkende en god indsats, og de sørger for at give både positiv og negativ feedback. Og helt overordnet, så lægger vi stor vægt på i Esmark, at timelønnede servicemedarbejderne er ligeværdige og mindst lige så vigtige for virksomheden som alle andre. Derfor var de selvfølgelig også inviteret med til festen, da vi fejrede jubilæum, siger Lars Hornshøj Vestergaard.

Ros er guld værd

Gentagne undersøgelser viser, at følelsen af, at man gør nytte og er værdsat af sin arbejdsgiver, ofte er vægtet langt højere end løn og materielle personalegoder. Men lidt betyder det jo alligevel, også hos Esmark.

- Vi har ikke nogen egentlig politik om, hvor vi vil ligge henne lønmæssigt, men så vidt jeg ved, ligger vores servicemedarbejdere i den gode ende af skalaen. Og så sørger vi for, at når det er varmt, så er der en fryser med is, og vores inspektører har kolde drikkevarer med ud, så det også bliver lidt sjovere at gå på arbejde, fortæller HR-direktøren.

2019-sæsonen er ved at gå på hæld (bortset fra jule- og nytårsferie, som også er blevet populært), og så bliver der også sendt varme tanker til servicemedarbejderne.

- Esmark sender dem en lille julegave, måske ikke af så stor værdi i kroner og ører, men mere som en påskønnelse af medarbejderne, så de ved, at vi er glade for dem og tænker på dem. Og så sender vi dem en sms i det nye år og skriver, at vi håber de vil tage en sæson mere hos os, siger Lars Hornshøj Vestergaard.

Unge med krummer i

Mange af Esmarks servicemedarbejdere er unge mennesker, som arbejder i fritiden. HR-chefen kan heldigvis bekræfte, at ungdommen nu til dags er langt bedre end sit rygte.

- De unge virker meget målrettede, og de ved godt, der skal laves noget, når man er på arbejde. For nogle af dem er det deres første job, og så får de nok lidt længere snor i starten, men de finder hurtigt ud af tingene. Vi er jo også et forholdsvis lille samfund, så mange af ansøgerne kender nogen, som er eller har været her, så de ved godt, hvad de går ind til, siger han.

Esmark udlejer i alt knap 2600 feriehuse langs den jyske vestkyst, så der vil også næste år være rigeligt at lave for de mange servicemedarbejdere. Det kræver et kørekort, en serviceminded indstilling og evnen til at smøge ærmerne op – men ikke nødvendigvis erfaring, hvis man vil lægge billet ind på et job i næste sæson.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce
Annonce
Lemvig

Første soja-båd til Thyborøn

Annonce