Erhverv

Sorte huller på kortet

Tilsynsførende fra Arbejdstilsynet smutter ofte ind på en byggeplads, når de er på vejene. Men den nye struktur giver færre spontane besøg i områder som Thy og Djursland, vurderer Søren Kristensen, der som tillidsmand var med ved møderne om kørselsordningen. Arkivfoto: Torben Glyum
Arbejdsmiljøet lider under svækket kontrol i områder som Thisted og Djursland, vurderer tidligere tillidsmand.

En tilsynsførende flyttede efter det nye udkørselssted i Karup, den anden gik på pension. Det er ifølge Søren Kristensen, tidligere fællestillidspræsentant i Arbejdstilsynet, forklaringen på, at virksomhederne i Morsø Kommune i 2018 fik 65 procent færre påbud, politianmeldelser og andre tilsynsreaktioner end i 2014.

Arbejdstilsynet gennemførte i 2016 en række ændringer, som bragte antallet af udkørselssteder ned fra 35 til 8, og ændringen i strukturen har ifølge Søren Kristensen kostet mange erfarne og især ældre medarbejdere og gjort det sværere at tiltrække nye tilsynsførende i yderområderne.

Henter bil i lufthavn

Målet var ifølge Søren Kristensen at nedbringe udgifterne til kørsel i Arbejdstilsynet ved at lade medarbejderne køre ud fra et central sted som eksempelvis parkeringspladsen ved Karup Lufthavn i stedet for at starte hjemmefra.

- Den ene af de to mand på Mors flyttede til udkørselsstedet i Karup for at minimere sine udgifter, den anden gik på pension. Nu har man ingen på Mors – og det er bare ét sted i landet. Der er ingen besparelse i at sende den tilsynsførende i Karup til Mors, for nu skal han have alle kilometer betalt, siger Søren Kristensen.

Han sad med ved møderne, da Arbejdstilsynets daværende chef præsenterede modellen, og den var - forenklet - at lade medarbejderne bruge egen tid og penge på at køre til udkørselsstedet og herfra videre i tjenestebil.

- Men hvis de to var blevet boende på Mors, var det gratis at have folk til at køre ud. Men egenbetalingen er skyld i, at den ene flyttede, og den anden gik på pension, siger Søren Kristensen.

Patruljekørsel

Dermed får lønmodtagere og virksomheder i Danmark ikke den samme grad af tilsyn med arbejdsmiljø ifølge Søren Kristensen.

- Vores tilsyn af bygge- og anlægsvirksomheder er blandt andet baseret på en form for patruljekørsel, hvor man drejer ind, når man ser en byggeplads. Det sker ikke så ofte i Thisted, for vi kommer sjældent deroppe. Lønnen i staten er ikke rekordhøj, og folk takker nej, når hører, at de skal ud og købe en bil, selv betale kilometer og at afstanden er væsentligt længere end den gennemsnitlige pendlerafstand. Yderområderne bliver affolket, siger Søren Kristensen.

Arbejdsmiljø lider

Antallet af tilsynsreaktioner i Norddjurs Kommune er faldet med 64 procent over fire år, selv om et udkørselssted ligger i Hadsten tæt ved motortrafikvejen til Grenå.

- Vi havde en kollega i Ebeltoft, som valgte at få en tjenestebil. Dermed skulle han hver morgen skulle køre til Hadsten og tage tjenestebilen tilbage og lave tilsyn på Djursland. Men han var i pensionsalderen og ville ikke bruge tid og benzin på at køre frem og tilbage, så han sagde op, og vi mistede en mand på Djursland, siger Søren Kristensen.

Han arbejder som tilsynsførende og mener, at arbejdsmiljøet mange steder lider under strukturændringerne i Arbejdstilsynet. Det viser faldet i tilsynsreaktioner efter hans opfattelse.

- Det er flot at konkludere, at arbejdsmiljøet på Mors er blevet bedre de seneste tre år ud fra tallene. Hvis det er rigtigt, så skal vi finde ud af, hvordan de har knækket koden, for det kæmper vi med alle de andre steder, siger den tilsynsførende.

Forsiden netop nu
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Sport

Mathiesen slutter som treer i Madrid