Holstebro

Opdateret: Hele byrådet - næsten - elsker lufthavnen i Karup

Hele byrådet - undtaget SF's Karsten Filsø - sætter stor pris på lufthavnen i Karup. Det fremgik af tirsdagens byrådsmåde. Arkivfoto: Morten Dueholm
Det store flertal i byrådet understreger, at Vestjylland ikke kan undvære Midtjyllands Lufthavn og vil godt give flere penge, efter Karsten Filsø har kaldt stedet i "bundløst hul".
Annonce

HOLSTEBRO: Resten af byrådet havde på tirsdagens byrådsmøde travlt med at understrege opbakningen til Midtjyllands Lufthavn - efter Karsten Filsø (SF) har kaldt den nødlidende lufthavn et "bundløst hul" og sagt nej til at bevilge 1,1 millioner kroner i støtte.

- Vi skal bruge pengene til vore kerneopgaver i kommunen. Bestyrelsen for lufthavnen bør analysere, hvordan man kan inddrage erhvervslivet og det fremtidige ejerskab af lufthavnen, sagde Karsten Filsø, som oveni forventer, at nye CO2 afgifter på flyrejser vil presse lufthavnen yderligere.

Men det synspunkt står han alene med. Det fremgik af en stribe indlæg, hvor lufthavnen i flæng blev kaldt "Karup Lufthavn" og det nye navn "Midtjyllands Lufthavn".

- Det skal være lukrativt at bo og drive virksomhed i vores område, og så har vi behov for et samlet tilbud med både fly og tog, sagde Søren Olesen, gruppeformand for Dansk Folkeparti.

Også konservative Pernille Bloch sætter pris på lufthavnen.

- Det er en forudsætning for virksomheder og arbejdspladser, at man kan komme hurtigt til København og tilbage, sagde Pernille Bloch, mens Venstres Jens Kristian Hedegaard var på samme spor.

- Det er erhvervslivet, vi lever af, og her er der behov for både lufthavnen og for anden infrastruktur, sagde gruppeformanden.

Socialdemokraternes gruppeformand Svend Ørgaard kunne dog godt være bekymret for lufthavnen i Karup.

- Det tager 35 minutter at køre til Karup og en time at køre til Billund. Men Karup er vigtig for vores landsdel, og vi skal værne om den for at få arbejdspladser til vores landsdel, sagde Ørgaard.

Rasmus Beltofte (R) mindede om, at der er udsigt til dårligere togforbindelser til København med flere togskifte.

- For erhvervslivet er lufthavnen afgørende for at komme hurtig til København og ud i Europa, sagde Beltofte.

Billund har faktisk kun tre daglige afgange til Kastrup, mens der er syv fra Karup.

- 90 procent af brugerne er erhvervsfolk, og for dem er ruten en livsnerve. Men al indenrigsflyvning i Danmark giver underskud, sagde borgmester H.C. Østerby (S), der selv er formand for bestyrelsen i Midtjyllands Lufthavn, der har bedt de otte ejerkommuner om seks millioner ekstra i både 2020 og 2021.

- Vi skal have motorvejshullet lukket og have elektrificeret togene. Men vi skal bakke op om lufthavnen, så længe vi har behov for den, sagde Østerby.

...........................................

Artiklen er opdateret 9. oktober. klokken 12 på grund af en forkert oplysning om Flixbus. I en tidligere version var H.C. Østerby citeret for at sige:

- Men flyruten er under pres fra billige busruter til København (Flixbus, red.), og som får 26 millioner kroner i årligt tilskud fra staten.

Denne oplysning er forkert, oplyser Lotte Rystedt, der er presseansvarlig hos Flixbux.

Flixbus kører på helt kommercielle vilkår og får ingen tilskud fra staten eller andre offentlige tilskud til busruter på tværs af landet, oplyser hun.

Ifølge Trafikstyrelsen gav staten i 2018 et tilskud på 13,9 millioner kroner, så fjernbusselskaber kunne give rabat til børn, studerende og pensionister. Flixbus var med i ordningen i 2018, men er i 2019 trådt ud og får ikke længere tilskud.

På Finansloven for 2019 er der afsat 27,1 millioner kroner til tilskud til rabatter, men der vil blive brugt mindre end i 2018.

Redaktionen beklager fejlen.

Annonce
Forsiden netop nu
Annonce
Kultur

Grønkjær og Aske måtte se sig slået

Lemvig

Caféen rives ned for at genopstå

Annonce
Lemvig-Thyborøn For abonnenter

Må hjem og arbejde med angrebsspillet på træningsbanen

Annonce